2021-es téli szünet, vagy mégsem...?!

2023.02.02

Hűtő karbantartás és villany javítás

Érdekes kérdés, hogy a kempingezés télen szünetel-e, vagy sem. Lakóautósként mondhatom, hogy számunkra a tél nem a szünetet jelenti, igaz a kirándulások télen elmaradnak. Télen ideális a lakóautóval foglalkozni. Itt azokra a dolgokra gondolok, amiket év közben nem feltétlenül kezdnénk el, miután így esetlegesen több hétre is kieshet a használatból. Ami azért, ha megnézzük a szűkös lakóautó szezont, azért elég hosszú időt jelent.

Így a nagyobb felújításokat mi megpróbáljuk télre időzíteni, azokkal a nagyobb javításokkal, amelyeket év közben el lehet hanyagolni, mivel nem befolyásolják a használatot, nem biztonság releváns dolgok.

Sajnos a 2021-es téli leállásunk sem teljesen úgy sikerült, mint ahogy azt szerettük volna. Úgy néz ki, hogy ez a 21-es év tematikája. Mindig közbe jön valami, amivel nem számoltunk.

Így történt az, hogy miután Schneckit leponyváztuk, és az akkumulátorok kiszerelése után elraktuk téli álomra, novemberben beütött az, amire nem számítottunk. A hűséges, bár viharvert megbízható Mazdánk feladta a szolgálatot. Ez elég negatívan érintett minket miután számunkra szükséges az autó, hogy családunkkal tartsuk a kapcsolatot. Tündérke családja Felvidéken él és a tömegközlekedés Pestről nem igazán létező dolog oda, így muszáj volt valamit kitalálni. Ezért gondoltuk, hogy arra a rövidebb időre, amíg szerelőnél lesz a Mazda, más híján elővesszük Schneckit, hisz ő is autó végérvényben.Szerettük volna ezt elkerülni, de ismerjük a magyar valóságot, hisz benne élünk. A szükség nagy úr szokták mondani, így hát felébresztettük Schneckit téli álmából. És lekerült róla a ponyva.

Hál Istennek ebben legalább szerencsénk volt, és sikerült olyan időpontot kiválasztani, hogy száraz idő volt, így a ponyva összehajtható volt és nem kellett félni attól, hogy eme nem éppen olcsó eszköznek bármi baja legyen a vizesen való összehajtásból. December közepén elindultunk konvojban Felvidékre az autószerelőkhöz, ahol már szeptemberbe Schnecki vendégeskedett, hogy most a Mazdát vegye kezelésbe.

Próbáltuk minimalizálni az autóval való járkálást, hogy ne kelljen a sok hidegindítást elviselnie szegény 2.5 dízel motorunknak, de hát ezt is csak annyira lehetett minimalizálni amennyire engedte a lehetőség. Sajnos nyúlt a téma és valahogy nem találták a hibát az autónkba pedig már jó egy hónapja a szerelőnknél volt. A Covid helyzet sem segítette a dolog előre haladását mert a villamossági szerelő lebetegedett. Muszáj volt gondolkoznunk, hogy mi lesz így, mert Schneckivel járkálni, nem azt mondom, hogy kellemetlen, én nagyon szeretem vezetni, de azért valljuk be mégis csak egy picit nagy egyes helyekre. Ebből a hiányból adódóan nagyon érdekes volt tapasztalni, hogy mi mindenre lehet használni egy lakóautót amellett, hogy kirándulunk vele. Szerintem nem kevesen nézhettek hülyének, amikor a Soroksári Obi parkolójában a felépítmény ajtón keresztül invitáltam be a 21-es évre szánt karácsonyfánkat. Szinte biztos vagyok benne, hogy ha külföldön lettünk volna "hülye magyarnak" titulálnak.

Lényeg ami lényeg, pár nappal karácsony előtt úgy döntöttük, hogy ez a szituáció megoldása nem tűr további halasztást, ezért előrébb hozzuk Tündérke kerek születésnapját, illetve pontosabban a számára szánt ajándékot, és így került családunkba egy kis Opel Astra H, amely azóta is nagyon jó szolgálatot tesz nekünk. Így már Schnecki vissza költözhetett a ponyvája alá, hogy ne ázzon feleslegesen.

Szóval eltelt a január és úgy döntöttünk, hogy nekiállunk szépen lassan a téli felújításoknak javításoknak, amiket terveztünk.
Itt elsődleges helyen szerepelt a hűtő karbantartása, ami év közben eleget rakoncátlankodott. Nem feltétlenül hűtött teljes mértékben úgy, ahogy az nekünk szükséges lett volna. Illetve bosszantó volt, hogy 220 voltról abszolút nem működött. 12 voltos üzem meg ugye tudjuk, hogy nem igazán megfelelő. Egyszerűen gyenge a 12 voltos patron ahhoz, hogy lehűtse a szerkezetet, szinten tartás számára még azt mondom, hogy elviselhető, viszont se perc alatt lemeríti az akkumulátort töltés nélkül.

Elérkezett a nagy pillanat, elkezdtük kiszerelni a hűtőt. Az első meglepetés itt ért minket, hisz a panel leszerelése után egy zacskót találtunk betömve a hűtő tetején. Ebben a zacskóban volt egy darab tartalék 12 voltos fűtőpatron, egy 230 voltos patron, illetőlegesen volt még egy szabályzó a gázhoz. Nem tudom, hogy az előző tulaj tudott-e róla, vagy, hogy ő rakta-e oda, mert megvette javítás céljára, de nem jutott oda, vagy esetleg nem tudta megcsinálni. Azt tudtuk, hogy Schneckin az áramról való hűtés nem működik, ezt Schnecki vásárlásakor a bácsi tudatta velünk.

A kiszerelés után a hűtő beköltözött a garázsba és az elsődleges vizsgálatok után kiderült, hogy a 230 voltos fűtőpatronnak semmi baja, csak egyszerűen nem kapott áramot. Ezért az összes kötést átnéztem, megpucoltam. 1-1 csatlakozási pont cseréje és némi kontakt spray alkalmazása után a fűtőpatron a hűtő áramköréről és kapcsolóiról is működött.

Ami érdekesebb volt, hogy 12 voltos fűtőpatron zárlatosnak bizonyult, így ezt gyorsan ki is cseréltük a talált tartalék patronra. Így a hűtő alkatrész beszerzést olcsón megúsztuk. Végre nekünk is volt egy kis szerencsénk!

A kiszerelésnél észrevettük, hogy hátul a kis ventilátor egyik lapátja le van törve, tehát ezt is mindenféleképpen javítani kell. A hűtőnek a hátsó hőközlő része, tehát a csövek jó korrodáltak voltak. Hála Istennek ezt egy drótkefe gyors segítségével sikerült kicsit rendbe szedni. Kiderült, hogy csak felületi rozsda, semmi komoly. Viszont mindenféleképpen kezelni kell, hogy a továbbiakban ne menjen tönkre. Ezért a javítások után megfogtuk és át festettük hátul az egészet a kályha ezüsttel, ami hőálló és remélhetőleg elég jól fog védeni a korrózió ellen is pár évig.

Amennyiben nem, majd nézünk valami komolyabb festéket, de most elsődleges felújításra ez így megfelelő volt. Míg a hűtő hátulja a garázsban száradt mi töprengtünk, hogy mit csináljunk a belsőjével, hisz majd csak egy 40 éves kis hűtőről van szó, amiben a műanyag azért kellemesen megsárgult már az idő folyamán. Egy helyen be is volt szakítva ez a vékony műanyag burkolat. Mindezt tetőzte, hogy a fagyó ajtó is hiányzott belőle. Szerintünk azért távolítottak el belőle, mert a hűtőnek nem volt meg a megfelelő hűtése. Mi úgy gondoltuk, hogy nekünk márpedig jó lesz az a fagyó szekrény és ezért valami ajtót fogunk varázsolni oda.

Hosszabb, rövidebb huzavona után arra jutottunk, hogy a hűtőnek belsőjét a töréseknél valamivel pótolni kell. Több opció jött számba, az egyik a műgyantás megoldás. Amit én nem igazán szeretek, mivel szerintem egy kicsit macerás vele dolgozni, ez azért is van, mert nem is tudok vele, úgy dolgozni, ahogy az anyag megkívánná. Másik megoldásként szóba jött számunkra egy olyan anyag, amit úgy hívnak, hogy Milliput. Ez egyfajta kétkomponensű nagyon finom késtapasznak felel meg.

Hasonló az autót gitthez, de attól azért valamivel sűrűbb. A gyurma szerű Milliput-ot a modellezésben is használják, tehát apró helyeket is nagyon szépen lehet vele dolgozni. Így emellett tettük le a voksot. Miután a törött részeket kitöltöttük és finoman megcsiszoltuk (hogy ne karmolja meg a hűtő falát), eltűnődtünk, hogy mit lehet megcsinálni a belsőjével. Mivel ezek a fehér foltok jól kitűntek a szépen megsárgult műanyagból. Léteznek megoldások műanyagok fehérítésére, egyik ilyen a hidrogén-peroxidos történet, amit többek közt szőkítése használnak. Ez ugyanúgy működik a műanyagnál is és nagyon szép eredményeket lehet elérni. Viszont mi tartottunk attól, hogy a pótolt részek a továbbiakban is el fognak ütni, illetve ezzel is ismételten macera dolgozni. Tehát mi itt fogtuk az egyszerűsített verziót. Egy nagyon finom vas vattával átdörzsöltük a hűtő belsejét és megfelelő maszkolás után, egy tubus akril fehérhez kaptunk, és több rétegben átfújtuk a hűtőt. Remélhetőleg továbbiakban nem is fog gondot okozni. Későbbiekben majd jelzünk, hogy milyen lett a hűtőnek ez a felújítási ötlete és hogyan bírta. Így hát a hűtőt hagytuk száradni. Amíg kint volt addig két-három napi rendszerességgel, minden oldalra át lett forgatva a hűtő. Mindezt abban a reményben tettük, hogy a hűtőfolyadék átfolyik a csövek minden részén, ezzel feloldja a kikristályosodásokat.

Ez remélhetőleg javítani fogja a hűtő teljesítményét. Sajnos ezekben az abszorpciós hűtőkben az ammónia hűtőközeg hajlamos egy idő után a kikristályosodásra, de ez a folyamat megfordítható azzal, ha a folyadék át van folyatva a csöveken. Ezt csak forgatással lehet megoldani tudomásunk szerint. Ezt a folyamatot elősegítettük azzal, hogy a hűtőt ahogy volt asztalon (a műhelyünkben), rákötöttük a hálózati feszültségre. Három-négy órát üzemeltettük rajta, hogy át melegedjen, és utána forgattuk fejjel lefelé, természetesen csak az áramtalanítást követően. Ezután még pár napig forgattuk hidegen. YouTube böngészés közben találtunk a Studio Osterhenne csatornáján (Német nyelvű) egy videót, ami pont erről a témáról szól. Ott Axel, ugyan ezt a folyamatot csinálta, mint mi, csak ő a folyamatba tett egy csavart, amit mi is kipróbáltunk. A videó linkjét itt találjátok:https://youtube.com/watch?v=pbAHFuARgLc&feature=share

Itt köszönném meg nekik, ezt a csudajó tippet. Az egész trükk abban áll, hogy az egyenletbe bekerült még egy rezgő csiszoló is. Tehát a hűtő hátulján levő csövekre, 2 darab gyorskötözővel, rárögzítettünk egy háromszög rezgő csiszolót, majd ismét bekapcsoltuk a hűtőt, hogy melegedjen. Viszont most a csiszolót is munkába állítottuk, hogy a vibrációval elősegítse az esetlegesen eltömődött csövek feloldását. A hűtő lekapcsolása után megint fejre fordítottuk, de hagytuk, hogy a csiszoló továbbra is rázza a hátát, még egy jó másfél órát. Még további 2-3 nap forgatás volt az egész folyamat vége. Eme kellemes kezelés után, visszaszereltük bele a hűtő bordát és az ajtót, egy próba kedvéért. Kíváncsiak voltunk, hogy volt-e bármi értelme ennek a sok szórakozásnak a hűtővel. Nem kis meglepetésünkre egy óra üzem után, a fagyóba kezdtek beköltözni a pingvinek, akiknek a -18 °C nagyon kecsegtető környezet volt.

Itt szeretném megjegyezni, hogy a fagyó részben előtte örültünk, ha 5-6 fok hideg volt, valami szerencse folytán. Csak ajánlani tudom a folyamatot, ha az öregebb hűtőtök gyengélkedik. Egy próbát mindenképpen megér főleg, ha azt vesszük figyelembe, hogy milyen árakkal dobálóznak egy új, 3 éltű (12v, 240v, gáz) abszorpciós lakóautó hűtőért.

A munkálatnak egy hátulütője volt, ami nem a folyamatra, hanem az én bénaságomra vezethető vissza. Amíg a hűtő ki volt szerelve, addig minden részét át takarítottam, így a gázégőt is. Amely egy kicsit rozsdás volt. Nem vettem észre, hogy elhagytam belőle a gáz fúvókát. Valamikor kipottyanhatott belőle, vagy amikor a kifújtam ez egészet kompresszorral, kilőttem belőle az univerzumba. Gyors segítséget kértünk Facebookon, hogy honnan lehet beszerezni, nem is emlékszem, hogy a Magyar lakóautó klub csoportjában vagy a Lakóautó 30+ csoportban kaptuk a tippet hogy a Recreation Store-ból lehet rendelni. Ezt gyorsan meg is tettem.

Miután a hűtő most már bizonyosan üzemelt, így a kérdés már csak az volt, hogy bent Schneckiben mért nem tette ezt.

Nem volt más lehetőség, bele kellet ásni magamat a villany rendszerbe hátul. Amúgy is tervben volt, mert voltak olyan kapcsolók és dolgok, amik nem működtek. Az már az első komolyabb ránézésre biztos volt, hogy amit az előző tulaj fantasztikusan komoly rendszernek nevezett, nem igazán volt az. Az egész egy merő kábel gubanc volt. Mindig is zavart a megvásárlás óta, hogy a 12 voltos rendszert csak a szekrényből lehetett bekapcsolni. Ez nagyon macerás volt főleg, ha este lekapcsolni akartuk, mert az alkóv létra pont a szekrény előtt volt. Másik dolog, hogy nem volt érintés védelmi relé beszerelve, ami azért vizsga követelmény, bár ez már a vásárláskor feltűnt. Az, hogy kapott érintésvédelmi vizsgát előtte, rejtély a számomra. Mi csak úgy kaptunk, hogy a vizsga előtt vettem két hónappal, és esküdöztem, hogy az lesz az első, amit beszerelek.


A villany rendszer felújítása és átalakítása úgy is tervben volt, de ezt Schnecki teljes felújításával egy időbe szerettük volna csinálni. Így mérlegelni kellet, hogy megcsináljuk-e most, vagy csak éppen annyit amennyit kell. A teljes villanyozás cseréje olyan mértékű bontással járt volna, hogy inkább a részleges mellett döntöttünk. Őszintén szólva féltünk attól hogyha elkezdjük bontani, olyanba fogunk bele futni, ami miatt meg kell kezdeni a teljes felújítást. Ekkor viszont búcsút vehetünk az utazásnak egy jó időre. A teljes felújítást 2-3 éven belülre tervezzük. Addig még szeretnénk tapasztalatokat és ötleteket gyűjteni, hogy ez a nagy felújítás tényleg úgy sikerüljön, ahogy mi elképzeltük, és Schnecki úgy szülessen újjá, hogy a következő 8-10 évre fel legyen készülve.

Így csak a minimálisan kezdtünk neki. Először a 240 voltos rendszerrel kezdtük. Itt átraktuk a biztosíték táblát és előkészítettük az érintésvédelmi relé fogadására. Kialakítottuk a tápegység helyét is, ami akkor fog nekünk 12 voltot szolgáltatni, amikor hálózati áramon vagyunk. Ezt azért készítettük el, hogy ne folyton az akkutöltőről és akkuról menjen ilyen esetekben a rendszer. Ellenőriztük a hűtő kábelének csatlakozásait, és miután itt nem találtunk hibát, kábelt cseréltük. A szekrényben kialakítottunk 2 konnektort, amelyek a kapcsoló panelről kapcsolhatóak, ezek fogják ellátni a tápegységet és az akkutöltőt árammal. Így nem folyamatosan kapcsolnak, ha áramra van kötve a kocsi. A 240 voltos rendszer többi része egyelőre rendbe volt, így nem is nyúltunk hozzá.

A 12 voltos rendszernél egy picivel többet csináltunk. Itt azzal kezdtük, hogy beszereltünk egy rendes akku megszakítót, az automata biztosíték helyett. Ja és ezt olyan helyre, hogy ne kelljen mindig szekrényebe turkálni, ha kapcsolni kell. Ezzel egy kellemetlenséget megszüntettünk.

Utána az eredeti kapcsolótáblának kellett távoznia. Ezen a főkapcsoló soha nem működött, se a szintmérők. Ez bőven elég indok volt rá, hogy változtassunk rajta. A kapcsolótábla alatt volt a Truma Dou control kezelő panelje. Az előző tulaj mondta, hogy felesleges, hát igaza is volt mert a Duo control másik része hiányzik a gázszekrényből. Ha egyszer automata kétpalackos rendszer fogunk kialakítani Schneckiben akkor inkább a GOK Caramatic irányába mennénk el. Ebből kifolyólag a Duo Contoll szabályzójának is búcsút inettünk. Nem tudom, hogy működik-e, de ha valakinek szüksége lenne rá nyugodtan kereshet minket.

Elkezdtük az új tábla kialakítását, amibe bekerült a két kapcsoló a konnektorokhoz, illetve egy váltó kapcsoló, hogy akkumulátorról vagy tápegységről üzemeljen-e a rendszer. A táblára felkerült a feszültségmérő, ami eredetileg is benne volt Schneckiben, illetve egy akkumulátor töltöttség jelző (ezt Kínából rendeltük, hogy miként fog működni az meglátjuk). Felkerültek a táblára a 12 voltos önkioldó biztosítékok, amelyek a régin is rajta voltak, de ezek a nagy felújításkor majd lekerülnek róla és bevándorolnak a szekrénybe. Beszereltük továbbá a szükséges 12 voltos kapcsolókat is: konyha világítás, vízpumpa, szivargyújtó és a jövőbeli napelem rendszer kapcsolója.

A szintmérőknek kihagytuk a helyet, miután a tartályokban nincs mérőegység. Ezeket egyelőre fölösleges lett volna beszerelni. Ezzel kész is lett a kapcsolótábla.
A szintmérőknek kihagytuk a helyet, miután a tartályokban nincs mérőegység. Ezeket egyelőre fölösleges lett volna beszerelni. Ezzel kész is lett a kapcsolótábla.

A kapcsoló szekrénybe felszereltük a szükséges reléket a megfelelő működéshez, hogy elkészüljön a 12 voltos rendszer. A működése az egész rendszernek magabiztosabb lett, sajnos a kábel gubanc nem csökkent, ez majd csak a teljes felújításnál fog változni.

A téli munkák utolsó lépése a világítások lecserélése volt. Mindenhova rendeltünk Kínából LED-es világítási megoldásokat, amik árban lényegesen kedvezőbbek voltak, mint az idehaza a lakóautós szaküzletből beszerezhető társaik. Első ránézésre elég jó minőségnek tűnek, amit kritikaként fogalmaznék meg hogy a bekötő vezetékek egy picit vékonykák, de valahol látszania kell az olcsóságnak. Azt, hogy mit érnek valójában és meddig fogják bírni, csak az idő mondja meg. Így egy kis modern dizájn költözött Schnecki 80-as évek flair-jébe. A konyha világítás cseréje egy picit macerásabb volt a többinél, mert itt a régi lámpa a páraelszívóba volt integrálva. Mi viszont megegyeztünk, hogy nem fogjuk úgysem használni, hisz a tűzhely mellett ott van az ablak és attól jobb nem kell. Nem tervezünk 10 fogásos étkezést készíteni benne. Így a konyha is új világítást kapott.

Még felkerült kintre is egy világítás az ajtó fölé, ami megkönnyíti beszállást sötétben.

A hűtő visszaszerelése után következhetett a takarítás. Schnecki útra kész állapotába hozatala, hogy indulhassunk. A célpont már megvan, irány Villány a Harkányi termál kempingbe, csak jöjjön már az a fene április.

Addig is Schneckengruss tőlem!

Filip