Út a lakóautóhoz

Most röviden arról szeretnék írni nektek, hogy miért is döntöttünk a lakóautó mellett, illetve, hogy milyen szempontok alapján kerestünk.
Számomra régi álom a lakóautó. Emlékszem gyerekkoromban
mindig csodáltuk a fehér guruló házakat apámmal. Nagyszüleim Berlinben éltek,
viszont Berlin mellett volt nekik a hétvégi telkük Minden nyarat ott töltöttem
egészen 20 éves koromig. A telekhez vezető úton volt egy Lakóautó és Lakókocsi
kereskedés. Mindig néztük az autóból, hogy milyen szépek, de sose jutottunk be
apámmal.
Akkoriban Magyarországon fehér holló számba mentek az ilyen járművek. Csigaházak
csak-csak voltak, de lakóautók nem nagyon. A kilencvenes évek közepéről,
végéről beszélünk, amikor idehaza ez nem volt menő, illetve az emberek zömének
(ahova mi is tartoztunk) nem feltétlenül futotta ilyenre.
Az elmúlt években egyre jobban kezdtem magam beleolvasni a témába, mondjuk ebben nagy segítségemre volt, hogy beszélek németül, hisz magyar nyelvű irodalmat nehéz találni a témáról. Emellett elkezdtem Tündérkének beszélni róla, aki eleinte hülyének nézet, amit nem is csodálok, hisz a lakás felújítás kellős közepén voltunk. Aztán mesélve az elképzeléseimről és lehetőségekről sikerült bogarat ültetni a fülébe, bár azokról az opciókról, amik a büdzsénkbe fértek nem igazán akart hallani. Mondjuk egy fél évig nem is lehetett volna utazni velük, hiszen inkább voltak összerakós játékok és barkács lehetőségek, mint lakóautók. Így hát a téma jegelésre került, én maradtam az olvasásnál, meg a használt autó piac böngészésénél a különböző webportálokon.
Két évvel ezelőtt lehetőségünk nyílt arra, hogy egy ismerős lakóautóját megnézzük. Végre élőben is megnézhettem egyet belőlük, majd kibújtam a bőrömből. Egy '91-es Peugeot J5 alvázon egy Dethleffs Globetrotter volt, ami az ezüst bordó fényezéssel teljesen eltért a megszokott fehér árnyalatú színvilágtól.
Detleffs Globetrotter, Fiat Ducato
Forrás: https://www.womokult.de/1994-dethleffs-globetrotter-fiat-ducato/
Hát én beleestem, de ami fontosabb, hogy Tündérkének is megtetszett nagyon. Meg is vehettük volna, csak akkor nem volt rá az az 5000€ amibe került volna. Így újra téma lett.
Most, hogy már mindketten azt mondtuk, hogy jó lenne és tetszene a dolog, az a kérdés merült fel, hogy milyen. A lakókocsi nálunk alapból hátrányból indult. Én személy szerint nem szeretek futóval tolatni és miután próbálom elkerülni amikor csak lehet, ezért nem is nagyon megy. Minden pici manőver nagyon könnyen 5-10 perces szenvedésbe torkollik. Másrészt Tündérke nem nagyon szeret futózni és egy ekkora nagy darabtól bizonyosan tartana, ha már a normál futóval nem szeretett pályán vontatni. Utolsó indok az, hogy jelenlegi autónkon nemes egyszerűséggel nincs vonóhorog. Persze sok indok van a lakókocsi mellet is, mind a nagyobb mobilitás, ha egy hetet kempingben töltesz, nem kell minden alkalommal ki manőverezni. Vagy az olcsóbb fenntartás, hisz nincs motor, váltó és minden más, ami lakóautóvá teszi a lakókocsit.
Tehát lakóautó, de mégis milyet?
Kismillió féle, forma, fajta létezik, de ezek legalább kategóriába sorolhatók. Kempingbusz, félintegrált lakóautó, integrált lakóautó, vagy az alkóvos lakóautó esetleg felfedező verzió?
Forrás: https://www.origo.hu/auto/20070727-lakoauto-lakokocsi-riport-nyar.html?pIdx=2
Mit is takarnak ezek a kategóriák? Lehetne erről írni oldalakat, én megpróbálom nektek röviden összefoglalni. A Király kategóriát azaz a luxus járműveket, nem fogom részletezni mert azok halandó ember számára elérhetetlenek.
- Kempingbusz / Kastenwagen / Camper Van
Forrás: https://camperstyle.de/wohnwagen-wohnmobil-kastenwagen-oder-campingbus-der-grosse-vergleich/
Végérvényben egy olyan mikróbusz, vagy kis teher furgon,
aminek a dobozos felépítményébe van beleszerelve a lakótér. Előnye a
kompaktság, illetve, hogy nem olyan érzékeny az ázásra (ha ez beázik ott már
komoly lemez probléma van általában). Viszont a hideg elleni szigetelésre oda
kell figyelni, mert hőhidak könnyen kialakulhatnak és akkor szökik a meleg.
Nagyon sok ebből a járműből nem lakóautóként kezdte életét, azaz később lett
kialakítva a tulajok által. Ez nem azt jelenti, hogy mind olyan, vannak nagyon
jó felszerelt járgányok, amelyek minden komfortot tartalmaznak, de az öregebb
járművek inkább csak a konyha és ágy irányra koncentrálnak, a jó öreg Westfalia
hagyományban.
Ki ne emlékezne az emelhető tetős VW T2 vagy T3-ra.
Még a mai napig nagy népszerűségnek örvendenek ezek a veteránok és sokan kötik össze a Camper életet velük. Ebben a szellemben építik a mai napig őket a lelkes tulajok és vásárolják ifjak, akik be szeretnék járni Európát. Eme lakóautókban nincs vizes blokk (se WC, se zuhanyzó), és lehet, hogy ez is hozzá tesz a lakóautós "Hippik" rossz hírnevéhez nyugat Európában. Nem csodálom, ha mindenhonnan kitiltják a lakóautókat és korlátozzák a szabadon állást, ha mindenhol csak a klotyó papírzászlók maradnak utánuk, amik lengenek a szélben, az ájerről nem is beszélve. Mind emellett egy költség hatékony változat azoknak, akiket nem zavar a hely szűke. A kiépítéshez Pinterest-en is lehet találni részletes leírást
- Alkóvos lakóautó
Alkóvos lakóautó
forrás: https://www.adac.de/-/media/images/content-hub/1901-test-alkoven-fiat-forster-1156x651.jpg
Az alkóvos verzió az, ami sok értelemben a
Lakóautó. Ha megkérsz egy gyereket, hogy rajzoljon egy lakóautót 70% hogy ilyet
fog neked átadni a lapon. Az alkóv szó halófülkét jelent, és pont ez az, ami
ennek az építési formának a jellegzetessége. Ez a vezető fülke feletti púpban elhelyezett
ágy, ami az alkóvos nevet adja a lakókocsinak. A praktikus hely takarékos
elhelyezkedés mellet azért van hátránya is a dolognak. Ide érteném a nem
feltétlenül alacsony felépítményt és az ebből adódó légellenállást is. Így
figyelni kell a magasság korlátozó táblákra, nehogy a rendőrnek azt kelljen mondani,
hogy hidat szállítunk.
Ezek a járművek már alapvetően "összkomfortosak" tehát vizes blokk van benne,
ha nem beépített WC akkor kemping WC. E mellet van a zuhanyzó, vagy legalább
mosdó.
Belső elrendezésre itt is van több millió variáns 2 asztallal vagy kanapéval,
hosszanti emeletes ágy, elől a konyha blokk vagy hátul. Ezt gyártója válogatja,
illetve megszabja a jármű hossza.
Ilyen járművel több személy is kényelmesen kempingezhet akár több napon
keresztül.
- Félintegrált lakóautó
Félintegrált lakóautó
(forrás: https://i.auto-bild.de/ir_img/2/5/9/3/6/2/1/Teilintegrierte-Wohnmobile-unter-50-000-Euro-474x316-5cce16ba3e276ef9.jpg)
A félintegrált lakóautó alacsonyabb, mint az alkóvos, miután nincs alvó fülke a vezetőfülke felett. Nem kell annyira figyelni a táblára, hogy hol nem fér el az ember. Ettől eltekintve lényegében megegyezik az alkóvos változattal. Ezekben az autókban az első ülések általában forgathatók, amik fotelként használhatóak a lakótérhez, ami hely és súly takarékos megoldás. Ami részben hátrány az, hogy az első ágy a plafonról van függesztve, megoldásnak nagyon praktikus, de súlyosabb embereknek (mint jómagam is vagyok), lehetnek félelmei rajta, hisz sok esetben biztonsági öv szerű megoldással van megoldva. Gyereknek viszont teljesen megfelelő hely. Régebbi gyártmányoknál ritka a félintegrált építési mód, így szűkös zsebhez kevésbé illeszkedik ez a típus viszont, ha még van rá a keret nagyon jó választás.
- Integrált lakóautó
Integrált lakóautó
(forrás: https://imgr1.promobil.de/Kauf-Tipp-Kurze-Integrierte-169Inline-674ae20a-1029669.jpg)
Az Integrált úgymond a csúcs kategória a lakóautók közt, ez az árán is meglátszik. Itt minden a kényelem és praktikusság számára van készítve. Sokszor az alap jármű fel sem ismerhető, miután a kormány kivételével semmi se látszik a padló felett az alapból. Itt is a félintegráltból ismert első elrendezés van a függesztett ággyal általában. Alacsonyabb felépítménye mellett hatalmas teret biztosít elől, hisz nincs az eredeti vezetőfülke szűke.
- Felfedező / Expedíciós lakóautó
Felfedező
Lakóautó
forrás: https://www.orangework.de/fahrzeuge/galerie/man-tgm-18340-2/man-tgm-1.jpg
Ez az általában terep képes teherautó alvázra épített felfedező jármű. A hosszú világ körüli túrákra vagy a ténylegesen nehéz terepre van tervezve. Akik sivatagba, a tundrára, vagy esőerdő irányába szándékoznak menni, ténylegesen Dakar rally hosszaságú és kalandos utakra vágynak, annak ez a jármű a megfelelő. Nem azt mondom, hogy egy alkóvossal nem lehet elmenni 5000-6000 kilométert, de a kiépített úttól nem szabad nagyon eltérni, ami ezeknél nem szükséglet. Tudni kell, hogy a C kategóriás jogosítvány ezekhez dukál.
Mire figyelünk a vásárlásnál
Új járműnél az elrendezésre kell figyeljünk és hogy a technikai paraméterek megfeleljenek számunkra. Miután a gyári új lakóautók tizen x millióknál kezdődnek, számunkra nem volt opció, viszont azoknál annyi mindenre nem is kell figyelni. Ezzel szemben a használt autónál van figyelni való bőségesen.
- elsődleges szempont a kialakítás, olyan járműveket nézünk, amik az elképzeléseinkbe bele illik. Ezt könnyebb mondani, mint megtenni, hisz a lakóautó piac az általános kemping boom miatt eléggé üres. Kemping boom? Igen, bizony évek óta rohamosan növekszik a lakóautó eladások száma nyugaton és ez mellet egyre kevesebben válnak meg a régi modellektől, illetve a régi modellek ott is gazdára találnak. Egy pár évvel ezelőtt rengeteg külföldről behozott lakóautó lehetett látni a hazai használt autó portálokon. Most az egyre csökkenő számra még a pandémia is erősen rányomta bélyegét az utazási korlátozásokkal.
- Ha megtaláltuk az elképzeléseinknek megfelelő elrendezést és távolabb van tőlünk mindenképp beszéljünk az eladóval, kérjünk több képet és kérjük, hogy mondja el a belső felszerelést, van-e nedvesedési kár, milyenek az akkumulátorok.
- Ha második és harmadik ránézésre is tetszik, akkor mindenféleképp tekintsük meg a kiszemeltet és készüljünk fel rá, hogy ez nem egy fél egyórás dolog lesz. Ha van rá lehetőségünk legyen nálunk akku teszter és nedvességmérő is.
- kezdjük kívülről és haladjunk befelé, ne adjunk a csábításnak, hogy rögtön a belsejébe ugorjunk, mert akkor a túlzott lelkesedés miatt könnyen átrepülünk egy-egy részleten. Nézzük meg a nyílászárók épségét, a külső burkolat épségét különös tekintettel az élekre. Az éleknél következhet beázás az egyik legkönnyebben. Ha van lehetőségünk nézünk fel a tetejére a tetőablakok is kritikusak. Mint minden normál autónál nézünk be alá is alaposan. Kérjük meg, hogy nyissanak ki minden tárolót (itt kiderül, hogy megvan-e minden kulcs. Tekerjük ki az árnyékolót, hogy az is rendben van-e.
- A felépítménybe érve először szagoljunk a levegőbe, esetlegesen dohos, amit érzünk? Erős indíték lehet arra, hogy valahol ázik a felépítmény. Ha a járművön minden ablak nyitva van amikor megérkezünk, legyünk kétszer olyan óvatosak, lehet hogy pont ezt a szagot szellőzették ki előlünk. Nyitogassuk ki a szekrényeket, emeljük fel a matracokat tapogassuk végig a falakat, nincs-e nedvesség valahol elrejtve. Itt segít a nedvességmérő.
- Ha nem találtunk nedvességet, akkor nézzük át a bútorokat, nem sérültek-e, nem lógnak-e, illetve rendesen záródnak-e. Ne essünk át a ló túloldalára, mert használt autóról beszélünk, az évek nem múlnak nyom nélkül, de azt lehet látni, hogy vigyáztak-e rá vagy sem.
- Következő lépés az elektronika, nézzük meg a
felépítmény akkumulátort, ha ez nem jó az nagy érvágás, mert legalább 100.000
forintos tételről beszélünk. A kijelző a járműben mutatja a Voltot benne,
amivel lehet következtetni az állapotra nagyjából, ha meg se moccan, vagy nagyon
keveset, azt valószínűleg cserélni kell. Kérdezzük meg, hogy mióta van a
járműben és mikor volt utoljára töltve. Ha az akku rendben van kérjük, hogy
kapcsolják be az elektronikát, nézzük meg a lámpákat bent, kapcsoljuk fel a
hűtőt 12 volton és várjunk egy kicsit, hogy megbizonyosodjunk, hogy nem csak
búg, hanem hűt is. Reméljük, hogy van víz is a tartályba, hogy a szivattyút is
ki tudjuk próbálni.
Ha kevés a töltés, akkor legyen a hálózatra-a dugva a járgány, így a töltést is tudjuk ellenőrizni a többi dolog mellet, illetve a hűtő 240 voltról való működését. - Előbb említettem a vízrendszert, akkor folytassuk is azzal, hogyha nem fagy, akkor egy kanna tiszta vizet kérjünk az eladótól, ha nincs benne semmi, hogy kipróbálhassuk a vízrendszert. Itt ugye alapból két működési elv van az egyik, a búvár szivattyús, ahol a csapban van mikrókapcsoló, vagy a nyomáson alapuló rendszer. Mindkettőnél a csapok épsége, illetve működése a lényeg, illetve, hogy a szivattyú rendesen működik-e, mindenhol lefolyik-e rendesen a víz. Csavarjuk le a víztartály tisztító nyílását és nézzük meg, hogy tiszta-e a tartály. Amikor folyatjuk a vizet szagoljuk meg, hogy ne legyen semmi fura szaga, az a vízrendszer szennyezettségére utalhat.
- Ezek után nézzük meg a gázpalackot, gázpalackokat. Legyen érvényes nyomáspróbájuk! Reméljük, hogy van benne gáz is. Nyissuk ki a szelepet és menjünk be. Ne lehessen gáz szagot érezni, ha van gázriasztó benne az előny, teszteljük a főzőlap felett, hogy riaszt-e, ha áramlik a gáz. Próbáluk ki a hűtőt gáz üzemben is. Próbáljuk ki a fűtést, illetve a bojlert is, ha gázra megy. Próbáljuk ki a főzőlapot is.
- Ha ez minden megvan nézzük meg a nyílászárók rendes nyílását és zárását is.
- Ezek után a rendes autóvásárlási dolgok jönnek, fékek, rugózás, futómű, motor és a többi.
Ha minden megnéztünk és az árban is meg tudunk egyezni akkor ne habozzunk, lehet nem fogunk olyan könnyen találni még egy hasonlót.
Mi ezen szempontok alapján indultunk neki a keresésnek, hogy mit tapasztaltunk és hogy jártunk sikerrel megtudjátok a folytatásban...








